sunnuntai 21. helmikuuta 2016

Siemen-inventaari

Tänä keväänä maahan ja taimikasvatukseen menee paljon mulle ihan uusia juttuja, mutta toki muutama vanha tuttavuuskin mahtuu mukaan. Tarkoituksena on tänä vuonna saada tuohon meidän viherhuoneeseen tilaa ainakin vesimeloneille ja tomaateille. Muut saavat päätyä ulos joko siirtolapuutarhalle tai omalle etu- tai takapihalle tai talonyhtiön viljelylaatikkoon :) Näiden siementen lisäksi löytyy tietysti viime vuotisista kasveista itse kerättyjä siemeniä, saa nähdä tuleeko niistä mitään. Ainakin yhden ihanan naapurilla kasvavan akileijan siementen itämistä tulen odottamaan innolla..


Miinanköynnöstä en ole koskaan nähnytkään, on niin pussin kuvassa niin kauniin näköinen että pakko kokeilla saisko kasvamaan. Kivikkokasvisekoitus oli myös minulle uusi, pääsen laajentamaan Nyytilässä olevaa kivikkoani ja kylväämään sinne reilusti noita ihanuuksia!


Näistä olen kasvattanut aiemmin vain vihanneskrassia ja pinaattia, muut ovat uusia kokeiltavia.


Kasvatin viime vuonna lanttunauriita (en muista kumpia olivat) ja maistuivat kyllä suht kitkerältä ja ikävältä. Jospa noista tulisi hyviä. Kaaleista olen kasvatellut vain parsakaalia joskus muinoin, ainakin yliopistolla joidenkin hyönteisten ravinnoksi :D


Viimeisestä satsista tuttuja siemenestä asti kasvatettavia ovat vain vesimelonit. Ensimmäisenä vuonna saatiin yksi ehkä appelsiinin kokoinen meloni ja se oli varmaan parasta mitä olen ikinä maistanut! Tomaatit, kurkut ja paprikat olen aina ostanut taimina. Porkkanaa olen joskus kokeillut, niistä ei montaa grammaa syötävää silloin tullut.

Näillä mennään, jännä nähdä millainen sato syksyllä sadonkorjuussa odottaa ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti